انواع لباس کار مناسب صنایع  aminsanatiran امین صنعت ایرانمحصولات ایمنی اولیه
انواع لباس کار

 یکی از انواع تجهیزات ایمنی و فردی به شمار می آیند. نوع و جنس انواع این لباس، با توجه به فعالیت شغلی و دلیل استفاده از آن، با یکدیگر متفاوت است. لباس کار به حفظ جان فرد کمک می کند و  از آسیب های احتمالی در هنگام کار جلوگیری می نماید. هریک از کارکنان در محیط های شغلی خود، باید از لباس کار مناسبی استفاده نمایند.
اگر شما هم قصد آشنایی با انواع لباس کار را دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

خرید انواع لباس کار

آنچه در ادامه می خوانیم:

  • آشنایی با انواع لباس کار
  • انواع لباس ایمنی کار براساس کاربرد
  • پارچه های لباس کار
  • کاربردهای لباس کار
  • نکات ایمنی در استفاده از لباس کار
  • بهترین لباس ایمنی

آشنایی با انواع لباس کار

لباس های کار باتوجه به کاربردهایی که دارند، در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند. در این بخش از مقاله قصد داریم تا به معرفی انواع این محصول ایمنی بپردازیم:

لباس کار یکسره

این لباس کار با نام لباس کار سرهمی یا بیلرسوت نیز شناخته می شود. لباس کار یکسره به طور کامل بدن افراد را پوشش می دهد. از این رو به این پوشش، کاورال نیز گفته می شود. استفاده از این لباس کار ایمنی برای افرادی که تحرک زیادی دارند، گزینه مناسبی است. لباس کار یکسره به سه نوع خلبانی، دو بنده و سرهمی نسوز تقسیم می شود.

لباس کار دو تکه

لباس کار دوتکه شامل یک کت و یک شلوار یا به عبارت دیگر یک کاپشن و شلوار است. این لباس کار ایمنی با جنس های مختلفی تولید و به بازار ارائه می شود. لباس ایمنی کاپشن و شلوار در انواع مختلفی مانند لباس ایران خودرویی، لباس کار معدن، لباس دو تکه نوار شبرنگ دار و … دسته بندی می شود. شلوار این لباس کار در انواع کمرکش و دکمه ای به بازار عرضه می شود.

لباس کار دو بندی

این لباس کار به صورت دو بنده به یک شلوار متصل می شود و آستین ندارد. بنابراین این پوشش حفاظت کمی برای افراد ایجاد می نماید. این لباس برای مشاغلی همچون نجاری و تعویض روغنی کاربرد دارد. این لباس از جنس های پلی استر، پنبه و فلامنت تولید شود.

روپوش کار

این لباس یکی از پرمصرف ترین لباس های ایمنی کار به شمار می آید. روپوش کار برای افرادی که در درمانگاه ها و بیمارستان ها کار می کنند، مورد استفاده قرار می گیرد. لازم به ذکر است که استفاده از روپوش کار، ایمنی بالایی برای افراد ایجاد نمی کند و بیشتر به نظافت فردی کمک می کند. انواع روپوش کار با توجه به سایز و جیب، در مدل های گوناگونی تولید می شوند.

جلیقه ایمنی

انواع جلیقه کار در انواع شبرنگ و خبرنگاری تولید و عرضه می شوند. جلیقه کار شبرنگ برای مأمورین انتظامی، شهرداری و کارکنانی که در شب کار می کنند، استفاده می شود. همچنین استفاده از جلیقه خبرنگاری، موجب هماهنگی و نظم بخشیدن به تیم کارکنان می شود.

انواع لباس کار


انواع لباس کار ایمنی براساس کاربرد

لباس های کار باتوجه به کاربردهایی که دارند، در انواع گوناگونی تقسیم می شوند. در ادامه این بخش از مقاله انواع لباس کار به معرفی انواع این محصولات می پردازیم:

لباس نقاشی

لباس کار نقاشی معمولاً به صورت یکسره تولید می شود و از پاشش رنگ بر روی لباس کارکنان جلوگیری می کند. همچنین باعث می شود که بهتر و راحت تر بتوان کار نقاشی و رنگ کاری را انجام داد. معمولاً این لباس های کار به صورت یکبار مصرف و با رنگ های روشن یا سفید عرضه می شود.

لباس جوشکاری یا لباس ایمنی نسوز

در محیط هایی که اشتعال و حرارت زیادی وجود دارد، لازم است از لباس ضدحرارت و نسوز استفاده شود. وجود جیب های بزرگ و اضافی، خطر اشتعال را برای کارکنان بالاتر می برد. لازم به ذکر است که جنس لباس های نسوز باید کتان یا جین باشد. استفاده از لباس کار لی یا جین در هنگام سوختگی، درصد سوختگی پایین تری را ایجاد می نماید.
جنس لباس های نسوز می تواند لی و کتان نیز باشد. البته اگر بخواهید از لباس های نسوز با قیمت بیشتر استفاده کنید، می توانید جنس های فلامنت و کجراه را نیز تهیه نمایید. لازم به ذکر است که لباس های جوشکاری نباید هیچگونه جیب و ظریف کاری داشته باشد. ساختار لباس های نسوز و ضد آتش در گذشته، بیشتر از آزبست با روکش فسفات بوده است.
امروزه به دلیل معایب این پارچه، از آلومینیوم و PVC نیز استفاده می شود. در پارچه لباس های ایمنی صنایع نفت و گاز، معمولاً از درصد پنبه زیاد (بین ۷۵ تا ۱۰۰ درصد پنبه) استفاده می شود. همین طور در لباس های کار نفتی، پلی استر نیز طرفدار زیادی دارد. در واحدهای فنی، ۶۵ درصد پلی استر و بین ۳۰ تا ۳۵ درصد ویسکوز استفاده می شود.

لباس کار ضد رادیواکتیو و ضد اسید

لباس های ضد رادیواکتیو از جنسی تهیه شده اند که می توانند اشعه های مضر رادیواکتیو را برگشت دهند. همچنین لباس ایمنی در محیط اسیدی باید از جنس نسوز و بدون هیچ گونه پارگی باشد. لازم به ذکر است که به دلیل وجود مواد خطرناک اسیدی، استفاده از دستکش ضد اسیدی و عینک ایمنی نیز ضرورت دارد.

لباس کار مهندسی

انواع لباس کار مهندسی لازم است از جنسی تهیه شوند که موجب حرکت جریان هوا بشوند. لباس های مهندسی مرغوب از جنس الیاف طبیعی مانند پنبه و یا ویسکوز تولید می شوند. رنگ لباس ایمنی مهندسی به رنگ های مشکی، طوسی، سرمه ای و قرمز است. لازم به ذکر است که لباس کار مهندسی به صورت یکسره و کاپشن و شلوار تولید می شود.

لباس کار آتش نشانی

لباس کار آتش نشانی به دلیل حساسیت های شغلی کارکنان، از ساختار پیچیده ای برخوردار است. لباس کار آتش نشانی از موادی تشکیل می شود که به صورت دیرسوز یا نسوز عمل می کند و از سوختن بدن افراد در محیط شغلی جلوگیری می نماید.

لباس خدماتی یا کارگری

این لباس ها به صورت ساده هستند و رنگ های خنثی دارند. لباس کار خدماتی به صورت یک تکه و دوتکه به بازار عرضه می شود. انواع لباس های خدماتی در دو نوع بلوز و شلوار دکمه ای و کاپشن شلوار زیپی عرضه می شوند.

لباس کار صنایع غذایی

این نوع لباس های کار در صنایع غذایی و کارخانه های مواد غذایی مورد استفاده افراد قرار می گیرند. لباس کار صنایع غذایی شامل بلوز و شلوار، روپوش، پیشبند، لباس یکسره، جلیقه، کفش و کلاه و … است. همچنین استفاده از انواع لباس کار، جهت راحتی افراد حین انجام کار و حفظ بهداشت آنها لازم و ضروری است.

لباس کار اداری

لباس کار اداری یا لباس فرم اداری در اداره ها مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از اداره ها از فرم اداری مخصوص به خود برخوردار هستند. همچنین کارمندان جهت حاضر شدن در سر کار خود، باید فرم اداری مخصوصی را بپوشند. لباس فرم های اداری به صورت مانتو، لباس نگهبانی، پیراهن، جلیقه، کفش، کلاه و … مورد استفاده قرار می گیرند.

لباس با قابلیت دید بالا

این نوع لباس های ایمنی برای کارگران راهسازی و جاده، خطوط لوله، جرثقیل، نگهبانان شب و رانندگان لیفتراک مناسب است.

blankانواع لباس کار ایمنی براساس کاربرد

پارچه های لباس کار

همانطور که گفته شد، لباس های ایمنی کار برای کاربردهای گوناگونی استفاده می شوند. لباس کار ایمنی می تواند عایق سرما و گرما باشد. لباس های نسوز و ضد حرارت باید از پارچه های مخصوص استفاده کنند.
لباس ایمنی که در محیط های گرم و با حرارت استفاده می شود، معمولاً با پوشش آلومینیوم است و تا ۹۰ درصد اشعه مادون قرمز را برگشت می دهد. در ادامه به معرفی انواع رایج پارچه های لباس کار می پردازیم:

  • پارچه فلامنت: لباس کارهایی با پارچه های فلامنت، ۱۰۰ درصد از پلی استر تشکیل شده اند.
  • پارچه ۷۰۳۰: پارچه ۷۰۳۰ از ۷۰ درصد پنبه و ۳۰ درصد پلی استر تشکیل می شود.
  • پارچه ویسکوز: پارچه های ویسکوز معمولاً از ۲۰ درصد پنبه و ۸۰ درصد پلی استر تشکیل می شوند.
  • پارچه کتان: پارچه های کتان از ۱۰۰ درصد پنبه تشکیل می شوند.

همچنین درصد پنبه و کتان در انواع لباس کار می تواند به صورت ۳۵ درصد، ۶۵ درصد، ۷۰ درصد و یا حتی ۱۰۰ درصد نیز متغیر باشد.

کاربردهای لباس کار

در ادامه این بخش از مقاله انواع لباس کار به ضرورت استفاده از لباس های کار خواهیم پرداخت:

  1. حفاظت از جان افراد
  2. ایمنی در برابر حوادث ناگهانی
  3. ایجاد نظم و آراستگی
  4. متحد الشکل کردن نیروی کار
  5. شناسایی افراد در محیط کار

 


نکات ایمنی در استفاده از لباس کار

در ادامه این بخش از مقاله انواع لباس کار به نکات مهمی که هنگام استفاده از انواع این محصول باید رعایت شود، می پردازیم:

  • لباس کار ایمنی باید کاملاً سایز کاربر باشد. همانطور که پیش از این اشاره کردیم، لباس کار نباید بزرگ تر و یا کوچک تر از سایز افراد باشد. همچنین آستین های بلندی نداشته باشد و تنه ها و دست ها را پوشش دهد.
  • هنگام استفاده از لباس کار، از زیورآلات و اشیا فلزی مانند کلید در داخل جیب، استفاده نکنید.
  • کارکنانی که در محیط های پرخطر و با مواد مضر کار می کنند، باید لباس هایی با پارچه های ضد آب و ضد سموم بپوشند تا دچار مسمومیت پوستی نشوند.
  • لازم به ذکر است که انتخاب لباس کار دو تکه، سرهمی و موارد دیگر با توجه به شغل شما باید انجام شود. به عنوان مثال، آشپزها نمی توانند از لباس کار یکسره استفاده نمایند.

نکات ایمنی استفاده از لباس کار